I denne debatten savner jeg fokus på kvalitet i skolen og hva som kjennetegner en god skole. Det ble sagt på informasjonsmøtet 12. mars at målet med forslaget var å sikre et godt skoletilbud for alle barna i Kongsberg - noe alle foreldre til skolebarn også ønsker seg. Det gjenspeilet seg også i de naturlige spørsmålene som ble stilt under informasjonsmøtet, men som det underlig nok ikke var noen svar på: Hvordan er klassene tenkt å organiseres? Hvor mange i hver klasse? Hvordan fordele lærerne? Hvordan sikre et godt skolemiljø der det er utfordringer fra før? Hva tenker dere om nylige fremlagte mobbetall ved de ulike skolene?

Hvis det først skal gjøres større endringer i strukturen, så undrer jeg meg over at man ikke begynner med å kartlegge hva som fungerer bra og bygger videre på det.

Hva er et godt skoletilbud? Hva kjennetegner en skole med god kvalitet? Jeg vil tørre å påstå at god kvalitet som regel er lønnsomt og at dårlig kvalitet, selv med innsparinger på kort sikt, gjerne gir større kostnader til slutt.

1. En god skole har lærere som trives.

Jeg håper lærerne selv får mulighet til å si noe om hva de opplever som viktig i organisering av skolen, og at det blir vektlagt. En god mulighet for å kartlegge hva som fungerer bra på skolene i kommunen vår! Hvor er det høy trivsel og stabilitet blant lærere og ansatte? Hvilke omgivelser og omstendigheter gjør at lærere og andre ansatte opplever å gjøre en god jobb? Hvordan er skolen, klassene, timeplaner, innhold, den praktiske skolehverdagen organisert? Hva kan vi bygge videre på/overføre til andre skoler?

2. En god skole har elever som lærer.

Barn som får være ute i natur, får være fysisk aktive og leke fritt, lærer mer - det gjør hjernen og kroppen godt forberedt på det som skal skje i klasserommet. Dette er grundig dokumentert, men tas overraskende lite hensyn til i planlegging og organisering av skole. På Berg skole finnes det fortsatt en skolegård med gress, grus, sand og trær som kan klatres i, istedenfor asfalt, gummi og kunstgress. Der er det utegym hele året i all slags vær og ungene er på turer i nærområdet, hvor de blir kjent med og knytter seg til lokalmiljøet. Barna på Berg skole får fire kjempeviktige år med omgivelser og utforming som gir dem et solid grunnlag for læring og fysisk og mental robusthet. Et unikt gode for barna i bygda vår.

3. En god skole har elever som trives.

På alle skoler finnes det barn med forskjellig utgangspunkt, hjemmeforhold, utfordringer og bagasje - alle barn er ulike, og det er de voksnes og skolesystemets oppgave å møte dem, bli kjent og håndtere det som kommer. Uten en god ledelse, lærere som trives og gode arbeidsforhold, så blir den oppgaven vanskelig å løse. Og det kommer til uttrykk i utfordrende skolemiljø, mobbing, lite trivsel og økte utfordringer blant elevene. En svært ressurskrevende og kostbar ond spiral, med potensielt store konsekvenser for barna med utrygt skolemiljø. I Kongsberg har vi flere skoler som strever med dette, ref. nylige mobbetall fra elevundersøkelsen. Det er bekymringsfullt at det ikke fremkommer noen plan/tanker/vurderinger for hvordan løse eksisterende utfordringer med skolemiljø, trivsel og mobbing før en evt. sammenslåing av flere skoler. Igjen, det viktigste for alle foreldre er at barna har det bra på skolen. Man blir bekymret når dette tilsynelatende ikke blir tatt på alvor av oppvekstsjefen.

På samme måte vet vi også hvor beskyttende en god skolehverdag kan være for psykisk helse og utvikling. Dermed ligger det så utrolig mye god forebygging og lønnsomhet i en skole med trygt skolemiljø og høy trivsel. Berg skole har en slik kvalitet - en kvalitet som kan rives ned på et blunk og som tar mye tid, penger og ressurser å gjenopprette.

4. En god skole skaper et godt fellesskap.

Mindre nærskoler og bygdeskoler skaper et spesielt tett fellesskap. En tilknytning til lokalmiljøet, tradisjoner, familier. I et samfunn hvor ensomhet og manglende tilhørighet er ganske utbredt, spiller bygdeskolen en viktig nøkkelrolle i et forebyggende helseperspektiv. Foreldrene blir godt kjent, barna ser de voksne snakke sammen, møtes, hjelpe hverandre og samarbeide. Vi samles for 17. mai-feiring, loppemarked, julegrantenning og bursdager - med skolen som møteplass. Det betyr ikke at alle skoler bør være små, men igjen handler det om å se den gode kvaliteten som finnes og ta vare på den.

Jeg ønsker at politikerne griper muligheten til å ta utgangspunkt i kvalitet fremfor brannslukking. Og at de tør å bruke tid på en grundig prosess istedenfor hastverksarbeid og det som ser ut til å skje nå - at skolene blir plukket fra hverandre allerede før forslaget er behandlet.

Berg skole er en god skole som fungerer bra, bruk oss og lær av 117 års erfaring!