Styret i Kongsberglista inviterte til medlemsmøte den 8. april for å drøfte forslaget om nedleggelse av skoler og barnehager. Et godt besøkt medlemsmøte vedtok enstemmig å sende følgende anmodning til kommunedirektøren:

1. Forslaget om ansettelse av to virksomhetsledere i Oppvekstetaten samtidig som det foreslås å nedlegge tre skoler er ikke bare provoserende overfor Kongsbergs innbyggere langt utover dem som direkte berøres, men helt uforståelig fra et organisatorisk og økonomisk synspunkt. Disse to sakene hører sammen. Vi anmoder derfor kommunedirektøren på det sterkeste om å utsette den videre rekrutteringsprosessen inntil forslaget om den nye skole- og barnehagestrukturen er ferdig utredet. Ansettelsene vurderes da på nytt.

2. Kongsberglistas medlemmer reagerer dessuten sterkt på at Vestsida, som det er bredt ønske om skal revitaliseres, skal bli stående uten barneskole og redusert barnehagetilbud. Det er uakseptabelt.

3. Det er politisk vedtatt at oppvekstbudsjettet skal reduseres med kr 20 mill. for 2024. Det er videre signalisert i handlingsplanen at nye og større reduksjoner vil være nødvendige i 2025. Nedleggelser av skoler strider direkte mot det som er Kongsbergs klare mål om å øke innbyggertallet og følgelig antall barn og elever i barnehager og skoler. Ledige barnehageplasser er svært viktig for å rekruttere unge familier. Kongsbergs største arbeidsplass har signalisert en betydelig økning av antall ansatte. Utredningen knyttet til kostnadsbesparelser i Oppvekstsektoren må derfor sees både i et helhetlig og i et flerårig perspektiv. Det hjelper også lite at Oppvekstetaten gjennom sitt forslag om skolenedleggelse sparer penger når kostnadene knyttet til byggene overføres til en annen kommunal etat.

4. Vi ber derfor kommunedirektøren iverksette en utredningsprosess som ser på hvordan:

a. Styringen av skoler og barnehager kan forenkles og effektiviseres uten at det skal gå på bekostning av det pedagogiske tilbudet. Trenger for eksempel hver skole egen rektor og administrasjon?

b. Klassestørrelsene kan endres slik at de enkelte skolene får mest mulig fylte klasser med for eksempel 26 elever. Vi har gjort en foreløpig eksempelanalyse som viser at det ligger et potensiale om å kunne spare betydelige beløp årlig ved nevnte klassestørrelser, og med ulike tall for pedagogisk drift per elev. Optimale klassestørrelser vil bety en mer fleksibel tilnærming til de enkelte skolekretsgrenser. Når det gjelder bygdeskolene må driften av skolene sees i en større sammenheng, da de representerer sentrene i bygdene. For Jondalen skole kan for eksempel videre drift vurderes basert på klassetrinnene 1-4.

c. Interne kommunale husleier bør kunne reduseres, et arbeid som må sees på sammen med Kongsberg kommunale eiendom. En reduksjon på for eksempel fem prosent gir en årlig kostnadsreduksjon på nærmere fem millioner kroner.

d. Eventuelt ledige rom ved de enkelte skoler kan benyttes som kommunale kontorplasser. Jf. at kommunen i dag leier lokaler i Dyrmyrgata.