Festivalsjef Kai Gustavsen sitter bakoverlent og sliten i en stol på Kirketorget søndag formiddag. Lørdag hadde han og jazz-staben fyrt av den mest massive folkefesten i Kongsbergs historie. Og alt gikk knirkefritt.


Laagendalsposten møtte en festivalsjef som er ansvarlig for at 32.500 personer kjøpte billett til de magiske øyeblikkene. Han er sliten og stolt, men samtidig offensiv og lysten på mer.

Fellesskapet

– Du må ikke fremstille dette som om det handler bare om meg. Dette er ikke bare min plan, vi er sammen om dette – alle de 575 frivillige. Det er de som er festivalens gull, sier Gustavsen.

– Gråt du etter Stevie Wonder-konserten?
– Nei, jeg gråt ikke. Men jeg var rørt da jeg ringte kona mi søndag morgen og takket henne for tålmodigheten hennes. Jeg har jo nesten ikke vært hjemme siden 17. mai. Det hadde ikke gått uten henne, sier han.

Alt om jazzfestivalen finner du her!

Masterplanen

Kai Gustavsen overtok som daglig leder og festivalsjef en uke før festivalen i 2012. Den festivalen ble en av de mørkeste i Jazzens 50-årige historie. Kritikken mot arrangøren haglet, og «alle» var sure. Publikum sviktet og det ble brummet hos både sponsorer og presse. Kai Gustavsen og styret tok signalene og la en masterplan.

– Foran 2013 gikk vi dypt i selvkritikken, og begynte å lytte til de rundt. Vi måtte «rette opp alle feilene fra i fjor», sier han.

I 2013 satte festivalen publikumsrekord på 18.350 solgte billetter. Det var 9.350 flere enn i 2012.
50-årsfeiringen i 2014 måtte bli enda bedre. Lista ble lagt høyt. For et år siden sa Kai Gustavsen at han ville at Jazzen skulle skape magiske øyeblikk i jubelåret. Da Stevie Wonder gikk av scenen på Kirketorget lørdag kveld, og fyrverkeriet lyste opp tidenes folkefest, nådde magien sitt klimaks. Trolig var dette tidenes største konsert i Buskerud noensinne. Gustavsen og hans medhjelpere satte rekord igjen med utrolige 32.500 solgte billetter.

Solid fundament

– Hvilke tanker har du for videre utvikling av festivalen?
– For det første; nå skal vi gjøre en grundig evaluering av årets. Og jeg tror alle må være forberedt på at billettsalget går ned i 2015. Vi må holde oss på et nivå hvor det er moro, og vi ikke sliter oss ut, sier han.

– Men dere har nettopp signert nye avtaler med FMC som generalsponsor, med Kongsberg Gruppen som hovedsponsor i tillegg til avtalen dere har med DNB. Det gir noe handlingsrom?
– Ja, jeg vil påstå at vi har et fundament som kulturlivet i Norge for øvrig bare kan drømme om. Det er vi veldig glade for, sier festivalsjefen.

– Betyr dette nye høydepunkter i 2015?
– Altså, vi må diskutere veldig nøye, og legge opp et nivå som vi er komfortable med. samtidig må ikke neste års festival bli et stort gjesp. Det er jeg tydelig på, sier Gustavsen.

Større enn Molde

Kai Gustavsen vil gjerne snakke om billettinntekter og lange køer utenfor konsertscenene. Men han er solid tilbakeholden med å kommentere de økonomiske resultatene i festivalen etter storsatsingen i år.

– Dere skal få resultatet når det er klart, ler han – og fortsetter: men det jeg kan si er at denne jubileumsfestivalen kommer til å gå i overskudd.

– Den økonomiske garantien som FMC og Kongsberg Gruppen stilte, var veldig viktig. Men jeg trodde faktisk innerst inne at vi aldri fikk bruk for den, sier Kai Gustavsen. Det fikk han rett i.
I år vil Kongsberg jazzfestival være større enn Molde Jazz.

– Det har vært viktig for meg. Før jeg tok jobben på Kongsberg mente jeg at det var viktig å ha en tallfestet målsetting om å bli større enn Molde.

Festivalsjefen er sliten og stolt i dag.
– Vi har hentet festivalen tilbake til Kongsberg, vi har løftet oss mange hakk. Jeg håper publikum legger festivalen nærmere hjertet og kommer tilbake. Nå kan vi skinne innenfra, smiler Kai Gustavsen.