Gjennom 25 år har Naturskolen overlevd budsjettforhandlinger når det har vært økonomiske nedgangstider i Kongsberg Kommune. Stor tiltro til prosjektet fra politikere og skoleadministrasjon har sørget for dette. Det er en hovedårsak til denne tiltroen. Elever og lærere har fått oppleve unike læringsarenaer som har vekket entusiasme hos store og små. Disse læringsarenaene ligger rundt Kongsberg, men så langt unna skolene at de ikke kan benyttes dersom skolene ikke har en eller annen form for skyss.

Å skaffe billig skyss har derfor vært en vesentlig del av Naturskolens drift. Å leie buss eller organisere en form for foreldreskyss vil enten falle for dyrt eller bli for stressende dersom det må gjøres uke for uke.

Entusiasmen over å vise fram disse flotte læringsarenaene smitter over på elevene og deres lærere, noe som har gitt Naturskolen et godt rykte.

Naturskolen har hatt egne minibusser i drøyt 20 år, det siste halvåret har de måttet klare seg uten. Nå er det på tale å avlyse kjøpet av nye minibusser og i stedet arrangere opplegg i nærheten av byens skoler. Jeg vil tro entusiasmen hos elevene blir noe mindre dersom det er kjøttmeiser og pilfinker i skolegården som blir tema framfor å se fiskeørn fange fisk og toppdykkere danse for hverandre på Fiskumvannet.

Likeledes er bygdeborgen i Komnes et flott sted å lære om folkevandringstida, ikke rart mange elever har tatt foreldre og søsken med dit på søndagstur i etterkant.

Jondalen er lansert som en alternativ skolearena. På hvilken måte skal en organisere transport for elever som dette tiltaket er ment for? Dersom det skjer med drosje eller buss vil det raskt bli dyrere enn å benytte kommunalt eide minibusser. Naturskolen har benyttet bussene sine to faste turdager pr uke. De øvrige dagene må det være mulig å utnytte minibussene slik at de også på andre måter kan komme til nytte i kommunen.