Debatten om skolestrukturen i Kongsberg har rast, og det er klart at det ikke bare handler om tall i et budsjettforlik. Bak tallene og besparelsene ligger menneskers livskvalitet, økonomi og fremtid.

En del av forslaget som har blitt lagt frem, fokuserer utelukkende på arealutnyttelse, uten å ta hensyn til andre viktige aspekter. Dette ensidige fokuset rammer særlig barnefamilier i de berørte skolekretsene, spesielt de som bor i sentrum på Vestsiden. Deres hverdag, livskvalitet og økonomi står på spill. Mange blir tvunget til å endre sine transportvaner og får plutselig økte utgifter på grunn av barnas endrede skolesituasjon. Dette legger en uforholdsmessig byrde på en liten del av befolkningen.

Rent økonomisk kan nedleggelsen av enkelte skoler virke som en vinner for kommunen på kort sikt, men det er ingen garanti for langsiktig suksess. Uten en nærskole vil utviklingen av området stagnere, og i verste fall kan det føre til forfall og nedgang. Andre byer har sett suksess i å transformere gamle industriområder til boligmiljøer, en tanke som er verdt å vurdere.

Nedleggelse av skoler berører også omkringliggende samfunn og næringsliv. Det må tas hensyn til hvordan dette vil påvirke disse områdene økonomisk og sosialt.

Det har blitt foreslått alternative løsninger som ikke ser ut til å ha blitt tilstrekkelig vurdert. Å legge ned visse skoler kan virke som en rask løsning, men det er viktig å vurdere alle alternativer grundig før en endelig beslutning tas.

Foreldre, besteforeldre og lokalsamfunnet generelt er sterkt engasjert i å sikre en god skolestruktur som ivaretar barnas behov og gir dem en trygg oppvekst. Det er ikke bare et spørsmål om tall og budsjettbalanse, men om å gi barna den beste mulige starten på livet.

Det er på tide å gå tilbake til tegnebrettet og inkludere alle relevante faktorer i beslutningsprosessen. Skolestruktur bør ikke bare være et spørsmål om økonomi, men også om samfunnsutvikling, livskvalitet og fremtidsutsikter for barna våre.

Politikernes erklærte mål om å sikre gode tjenester i hele landet, samt å gi barn og unge en god utdanning, står i kontrast til skolestrukturforslagene som legges frem. Skolenes landsforbund oppfordrer derfor politikerne til å tenke nøye gjennom konsekvensene av skolenedleggelser og å prioritere barnas behov og lokalsamfunnenes trivsel.

Det er på tide å sette søkelyset på kvalitetsheving innenfor eksisterende skolestruktur, heller enn å nedlegge etablerte skoler uten grundig vurdering av konsekvensene. Levende distrikter er avhengige av levende skoler, og det er nå politikernes ansvar å sikre at disse blir ivaretatt og styrket, ikke nedlagt.